Европейската комисия публикува Мониторинга за образование и обучение 2017 – годишен доклад, показващ как се развиват системите на ЕС в областта на образованието и обучението чрез обединяване на широк набор от доказателства. Той измерва напредъка на ЕС по отношение на шестте цели "Образование и обучение 2020".
Изданието от 2017 г. показва, че докато държавите-членки постигат напредък към повечето ключови цели на ЕС за реформиране и модернизиране на образованието, са необходими повече усилия за постигане на справедливост в образованието.
Докладътпоказва, че през 2016 г. са заети само 44% от младите хора на възраст между 18 и 24 години, които са завършили средно образование. Сред население, на възраст между 15 и 64 г., равнището на безработица също е много по-високо за тези, които имат само основно образование, отколкото за завършилите висше образование (16,6% спрямо 5,1%). Същевременно социално-икономическият статус определя колко добре учениците усвояват знания: 33,8% от учениците от най-неравностойно социално-икономическо положение са с нисък успех, в сравнение с едва 7,6% от най-привилегированите им връстници.
Една от целите на ЕС за 2020 г. е да се намали делът на 15-годишните ученици, които не усвояват в основни четене, математика и науки до 15%. Като цяло ЕС всъщност се отдалечава от тази цел, особено в областта на науката, където броят на хората с ниски доходи се е увеличил от 16% през 2012 г. до 20,6% през 2015 г.
Хората, родени извън ЕС, са особено уязвими. Тази група често е изложена на множество рискове и недостатъци, като например бедни или нискоквалифицирани родители, които не говорят местния език у дома, имат достъп до по-малко културни ресурси и страдат от изолация и лоши социални мрежи в страната на имиграцията.
Младите хора с мигрантски произход са изложени на по-голям риск от лошо изпълнение в училище и преждевременно напускане на училище. През 2016 г. 33,9% от хората на възраст между 30-34 години, живеещи в ЕС, но родени извън нея, са нискоквалифицирани (достигнали по-ниско средно образование или по-ниско), в сравнение с едва 14,8% от равнопоставените им в ЕС.
В целия ЕС инвестициите в образованието се възстановяват от финансовата криза и се увеличават леко (1% на годишна база в реално изражение). Около две трети от държавите-членки отбелязаха покачване. Четири страни увеличиха инвестициите с повече от 5%.
Докладът включва сравнение между страни, 28 задълбочени доклади за страни и специална уеб страница с допълнителни данни и информация.
На 17 ноември в Гьотеборг лидерите на ЕС обсъдиха проблемите на образованието и културата като част от работата си "Да изградим бъдещето си заедно". Европейската комисия представи тазгодишните данни за образованието и обучението. Обсъждането в Гьотеборг ще даде видимост и подчертава политическото значение на образователната реформа.
На 25 януари 2018 г. комисарят Наврачич ще бъде домакин на първата среща на върха в областта на образованието на ЕС, където представители на високо равнище от всички държави-членки ще бъдат поканени да обсъдят как да направят националните образователни системи по-приобщаващи и ефективни
Повече информация:
[https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/monitor2017_en.pdf] Мониторинг на обучението и обучението 2017
[http://ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/et-monitor_en] Мониторинг на уебсайта